Document Type : Original Article
Authors
1 M.A. in Clinical Psychology, Ministry of Education, Kerman, Iran
2 Ph.D. in Teaching EFL, Ministry of Education, Kerman, Iran
Abstract
The present study investigated the relationship between Emotional Intelligence (EI) and the reading comprehension ability of clinical psychology students. In addition, this research compared the possible difference between the participants' achievements regarding their genders. Also, the most and least frequent types of EIs among ESP learners were found in this study. To achieve this end, 58 clinical psychology BA. and MA. students of a university in Kerman were selected based on the cluster sampling method, and regarding the placement test scores, 50 of them participated in the current study. After homogenizing the participants, an EI questionnaire and reading comprehension test were employed to collect data. The researchers distributed the translated EI questionnaires among the students to answer them in a limited time. After that, all of the participants took part in a reading comprehension test and the scores were recorded carefully. Finally, the data were analyzed using SPSS software and interpreted by the researchers. The results indicated a significant relationship between EI and ESP students' reading comprehension ability. Also, the findings revealed no observable difference between the male and female students' performance. Moreover, "interpersonal skills" and "adaptability" were identified respectively as the most and the least frequent types of EIs. The results may be helpful in the educational setting and it is better to consider the principles of intelligence in the field of education, especially in the ESP context.
Keywords
Article Title [Persian]
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت درک مطلب: تکیه بر مدل بار-ان و دانشجویان روانشناسی بالینی
Abstract [Persian]
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین هوش هیجانی (EI) و توانایی درک مطلب دانشجویان روانشناسی بالینی پرداخته است. علاوه بر این، این تحقیق تفاوت احتمالی بین دستاوردهای شرکت کنندگان را در رابطه با جنسیت آنها مقایسه کرد. همچنین بیشترین و کمتکرارترین نوع EI در بین دانشجویان انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) توسط این تحقیق یافت شد. برای دستیابی به این هدف، 58 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی یک دانشگاه در کرمان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و با توجه به نمرات آزمون تعیین سطح، 50 نفر از آنها در پژوهش حاضر شرکت کردند. پس از همگن سازی شرکت کنندگان، برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه هوش هیجانی و آزمون درک مطلب استفاده شد. محققین پرسشنامه های ترجمه شده را بین دانشجویان توزیع کرد تا در مدت زمان محدودی به آنها پاسخ دهند. سپس تمامی شرکت کنندگان در آزمون درک مطلب شرکت کردند و نمرات به دقت ثبت شد. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و توسط محققین تفسیر شد. نتایج حاکی از وجود رابطه معنادار بین هوش هیجانی و توانایی درک مطلب دانشجویان ESP بود. همچنین، یافته ها تفاوت قابل مشاهده ای را بین عملکرد دانشجویان دختر و پسر نشان نداد. همچنین «مهارتهای بین فردی» و «انطباقپذیری» بهترتیب بهعنوان بیشترین و کمتکرارترین نوع هوش هیجانی شناخته شدند. نتایج ممکن است در زمینه آموزشی مفید باشد و بهتر است اصول هوش در زمینه آموزش به ویژه درمحیط ESP در نظر گرفته شود.
Keywords [Persian]